Rodzaje formatów reklamowych

Czasem trudno jest uwierzyć, jak wiele formatów reklamowych jest stosowanych na co dzień. Marketing jest dziedziną, która rozwija się już od ponad 50 lat, więc nic dziwnego, że formatów reklamowych tylko przybywa. Niektóre z nich są mniej skuteczne niż inne, i co najważniejsze – ciągle pojawiają się nowe, coraz bardziej zaskakujące reklamy, które przyciągają uwagę swoich odbiorców. Reklamę możemy obecnie podzielić na dwa typy, jest to tak zwany outdoor, czyli reklamy które zobaczymy „poza domem”, a także indoor, czyli reklamy jakie będziemy oglądać w swoim domu. Jakie więc formaty są najbardziej skuteczne?

Reklamy outdoor

Tutaj mówimy przede wszystkim o wielkich banerach reklamowych, jakie widzimy w miastach czy na autostradach. Jadące samochody mijają takie reklamy około 100 razy dziennie. Koszt banera jest zależy od tego, w jak ruchliwym miejscu on stoi. To, co najbardziej interesuje reklamodawców, to liczba spojrzeń, które padną na ich treść reklamową. To właśnie to decyduje o tym, jak droga jest reklama. Również same auta mogą być formatem reklamowym. Pewnie wielokrotnie widziałeś obklejone samochody jeżdżące po mieście, często z megafonem i głośnikiem, informujące o promocjach i okazjach w jakimś większym markecie. Jest to powszechna praktyka, o dziwo nadal skuteczna.

Reklama jednak nie musi być nudna. Istnieją ciekawe formaty, nazywane ambientami. Wówczas, jeśli przykładowo zbliża się premiera nowego hitu kinowego, dajmy na to Avengers, to w przestrzeni miejskiej pojawiają się artefakty z tego filmu. W Nowym Jorku był to wielki młot Thora (bohatera filmu), który znalazł się na chodniku zatłoczonej ulicy. W efekcie takiego ambientu ludzie robią sobie zdjęcia z reklamą i wrzucają ją do sieci. Właśnie o taki efekt chodzi specom od marketingu.

Marketing internetowy

Zupełnie nową przestrzenią reklamową jest internet. Znajdziemy tam dziesiątki digital formatów, które szokują swoją skutecznością i celnością. Jedną z większych platform reklamowych jest popularny serwis społecznościowy, czyli Facebook. Użytkownicy tego serwisu zazwyczaj nie zdają sobie sprawy, że ich „uwaga” jest tak naprawdę sprzedawana. Wielu uważa Facebooka za nowe medium, jednak tak naprawdę jest to wielka platforma reklamowa. Obecnie nigdzie, w całym internecie, nie można ustawić tak precyzyjnie stargetowanych reklam, jak na Facebooku. Nawet LinkedIn i Google nie zbierają takiej ilości danych o użytkownikach, jak właśnie Facebook i połączona z nim aplikacja Messenger oraz Instagram.

Również YouTube jest miejscem, gdzie reklama króluje. Kilka lat temu YouTube był wolny od reklam, a ich wprowadzenie spotkało się z oburzeniem użytkowników platformy. Jednak wszyscy szybko się przyzwyczaili do reklam na YouTube i obecnie one już nikogo nie dziwią. Przeciętny użytkownik telefonu spędza w sieci około 3 godzin dziennie. Od czasu pandemii wirusa COVID-19 tych godzin jest jeszcze więcej. Zatem możemy spodziewać się wzrostu internetowych formatów reklamowych.